Med mobil i hand:)

söndag 22 september 2013

Arvet efter Arn:)

Fiaskot i Götene är ett fint exempel på satsningar som går åt skogen men som för mig blir intressant när det lagts ner. Som Urban Exporer eller vad man vill kalla det så besöker jag gärna platser som står övergivna.  Inte för att sno eller förstöra men tycker att det är fascinerande att besöka övergivna platser.

Götene gör ingen besviken i det hänseendet en övergiven lekpark är ju fantastiskt att få fotografera. För även om det nu är stängt så har ju barn fått ett äventyr den dagen men skratt och upptåg. Barns skratt och lek är ju en härlig sång och  här har den ekat under somrarna! Men 2010 stängdes parken. Då hade den bytt namn från Medeltidens Värld till Äventyrslandet.

Medeltidens värld har sitt ursprung i Arns värld och här står 19st hus som använts i filmatiseringen av Arn! Det var på detta sätt de skulle få publiken, att Jan Guillous skapelse skulle få folket att vallfärda till Götene. En felsatsning, som jag kan förstå för vill man följa Arn har ju skara och dess omgivning allt som har med honom att göra fast på riktigt om man säger!
Bert Karlsson dök upp som en gubben i lådan och skulle få det på fötter igen. Men inte, trotts båtar med porrkossa på som fick mig att höja på ögonbrynet lite och mer äventyr så funkade det inte. Hans rosa fuskbygge till slott står där än idag och kostar pengar! Många orsaker finns för att detta föll.
 Kan ju oxå bero på att Skara Sommarland ligger några mil från Götene.

Tror inte det finns plats för två lekland med så kort avstånd. I alla fall, parken är stängd, den har utsatts för bränder, politiker i Götene har mordhotats, Uppdrag granskning har granskat och Götenes invånare har blåsts på ca 100 miljoner kronor för något som nu står övergivet.

Bert Karlsson, är på tapeten igen då han för några dagar sen köpte kyrkan som legat ute till försäljning tillsammans med de andra 19 byggnader som var med i filmen. E-type köpte 12 av dem. Så jag hade tur att vädret var så fint förra helgen när jag åkte för att fota parken.

Vill ni se uppdrag granskning kommer här klippet:


Bilderna som jag fotat kommer här, varning för bildbomb!;)






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar